Επίδραση της Εφαρμογής της «Επιβίβασης Μόνο από την Μπροστινή Πόρτα» στα Αστικά Λεωφορεία της Θεσσαλονίκης
Εδώ και οκτώ μήνες, έχει αρχίσει η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου της «επιβίβασης μόνο από την μπροστινή πόρτα» σε συγκεκριμένες γραμμές του ΟΑΣΘ. Το μέτρο αυτό, που τέθηκε σε εφαρμογή στις 23 Σεπτεμβρίου 2024, είχε ως κύριο στόχο τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής. Αρχικά, το μέτρο εφαρμοζόταν πιλοτικά σε 10 λεωφορειακές γραμμές, με επεκτάσεις που οδήγησαν σε 23 γραμμές σήμερα.
Ωστόσο, παρά τις διαρκείς προειδοποιήσεις και την πληθώρα ανακοινώσεων, η κατάσταση φαίνεται διαφορετική. Η εφαρμογή του μέτρου έχει ουσιαστικά παύσει, καθώς οι επιβάτες συνεχίζουν να επιβιβάζονται από όλες τις πόρτες, χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους από τους οδηγούς.
Προγραμματισμένες Αλλαγές και Νέα Συστήματα
Οι πληροφορίες που προκύπτουν από τον ΟΑΣΘ υποδεικνύουν πως η εφαρμογή του μέτρου έχει υποχωρήσει, προκειμένου να μην προκληθούν καθυστερήσεις στις μετακινήσεις των επιβατών. Αυτή τη στιγμή, υπάρχει διπλό σύστημα κομίστρου.
Ωστόσο, οι υπεύθυνοι εκφράζουν τη βούληση να υπάρξει καθολική εφαρμογή της «επιβίβασης μόνο από την μπροστινή πόρτα», μόλις καταστεί εφικτό το νέο σύστημα κομίστρου, το οποίο θα καταργήσει τα χάρτινα εισιτήρια.
Διανύοντας μια νέα εποχή με την άφιξη του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, ο ΟΑΣΘ προχώρησε σε ενίσχυση του στόλου του με νέα λεωφορεία, καθώς και σε τροποποίηση δρομολογίων σε ορισμένες γραμμές. Οι έλεγχοι έχουν αυξηθεί σημαντικά, με την προσθήκη περισσότερων από 130 ελεγκτών, ενισχυμένων κατά 60 άτομα, γεγονός που συνάδει με τη νέα τιμολογιακή πολιτική που τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Δεκεμβρίου 2024.
Η νέα πολιτική περιλαμβάνει νέες τιμές εισιτηρίων (π.χ. 0,60€ για αστική διαδρομή) και την εισαγωγή προσωποποιημένων καρτών απεριόριστων διαδρομών, ενώ ταυτόχρονα εξακολουθούν να κυκλοφορούν και τα παλαιά χάρτινα εισιτήρια.
Πραγματικότητα και Προκλήσεις της Εφαρμογής
Παρά την τυπική θεσμοθέτηση του μέτρου, στην πράξη, η εφαρμογή του έχει ατονήσει. Οι επιβάτες συνεχίζουν να επιβιβάζονται από όλες τις πόρτες χωρίς να τηρούνται οι κανονισμοί, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια αίσθηση αταξίας στις μετακινήσεις.
Ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων του ΟΑΣΘ, Γιάννης Δήμκας, επισημαίνει ότι το μέτρο δεν εφαρμόζεται όπως επιθυμούν οι αρμόδιοι, καθώς οι καθυστερήσεις στα πολυπληθή δρομολόγια προκαλούν αναστάτωση. «Η παρέμβαση των οδηγών δεν είναι λύση», τονίζει, προσθέτοντας ότι η αύξηση των ελέγχων κρίνεται ως η μόνη αποτελεσματική προσέγγιση για τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.
Αξιοσημείωτες είναι οι μαρτυρίες επιβατών που αναφέρουν ότι οι πίσω πόρτες ανοίγουν κανονικά και σπάνια οι οδηγοί ζητούν να επιβιβαστούν από την μπροστινή πόρτα. «Κατά τις ώρες αιχμής, η κατάσταση είναι χαοτική», επισημαίνουν. «Ούτε ο οδηγός μπορεί να ελέγξει την επιβίβαση», καταλήγουν.
Τα πρώτα αποτελέσματα από την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου είχαν θετικά δείγματα: τα έσοδα από κόμιστρα τον Σεπτέμβριο του 2024 υπήρξαν αυξημένα κατά 30% σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο. Ωστόσο, όπως φαίνεται από τη σημερινή πραγματικότητα, η εφαρμογή του μέτρου απέχει από τα αρχικά σχέδια και τις προσδοκίες.