Εφαρμογή Κάρτας Κατοίκου για Στάθμευση στην Ε’ Κοινότητα Θεσσαλονίκης
Μετά από μακρά διαδικασία και αναμονή, η εφαρμογή της κάρτας κατοίκου για τη στάθμευση στην Ε’ κοινότητα Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι πλησιάζει στην υλοποίησή της. Ο προγραμματισμένος ορίζοντας έναρξης είναι η 1η Ιανουαρίου 2026, καθώς το αίτημα των συμπολιτών για την επίλυση του οξυμένου προβλήματος στάθμευσης παίρνει τον δρόμο της υλοποίησης. Οι κάτοικοι της μεγαλύτερης κοινότητας του κεντρικού Δήμου έχουν επανειλημμένα εκφράσει αυτό το αίτημα στις τελευταίες τουλάχιστον τρεις διοικήσεις του Δήμου, με στόχο τη βελτίωση της κατάστασης αλλά και του επιπέδου ποιότητας ζωής στην περιοχή.
Διαδικασία και Προβλήματα Εφαρμογής
Η διαδικασία για την εφαρμογή του μέτρου ξεκίνησε το 2024, όταν οι πολίτες έθεσαν το θέμα στη δημοτική αρχή μέσω της “Ώρας των Πολιτών”. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης προχώρησε σε δημόσια διαβούλευση για να καταγραφούν οι απόψεις των κατοίκων. Ακολούθησαν δύο διαδικτυακές διαβουλεύσεις. Στη δεύτερη, που διεξήχθη από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2025, συγκεντρώθηκαν 1.500 απαντήσεις σε τρεις ερωτήσεις.
Όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστας Τσιαπακίδης, το μέτρο δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί λόγω των πολεοδομικών περιορισμών και των απαιτήσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος απαιτεί συγκεκριμένα πλάτη οδοστρώματος και πεζοδρομίων. Είναι αναγκαία η ενίσχυση της Δημοτικής Αστυνομίας για να διασφαλιστεί η σωστή εφαρμογή του μέτρου.
Η εφαρμογή της κάρτας κατοίκου σχεδιάζεται να συμπέσει με την πρόσληψη 80 νέων δημοτικών αστυνομικών, προγραμματισμένη για την 1η Ιανουαρίου 2026. Πριν από αυτό, είναι κρίσιμο να καθοριστούν ποιες οδοί πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και τους κατοίκους της Ε’ κοινότητας.
Τεχνικές Προδιαγραφές και Συγκρούσεις
Η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας, Μαρία Ζουρνά, αναφέρει ότι δεν πληρούν όλοι οι δρόμοι της κοινότητας τις απαιτούμενες προδιαγραφές για την εφαρμογή της κάρτας. Για να αυτοί οι δρόμοι να είναι κατάλληλοι, απαιτείται πλάτος τουλάχιστον 11 μέτρων από πρόσοψη σε πρόσοψη κτηρίου, κάτι που δεν ισχύει για πολλούς δρόμους της Ε’ κοινότητας. Δρόμοι όπως η Θερμοπυλών και η Κρήτης ενδέχεται να είναι κατάλληλοι, ενώ στενές οδοί ή οδοί με απαγορευμένη στάθμευση όπως η Οδός Αλεξάνδρου Παπαναστασίου αποκλείονται από την εφαρμογή του μέτρου.
Μέτρα και Πιλοτική Εφαρμογή
Η διαδικασία τελικής προετοιμασίας του μέτρου περιλαμβάνει προτάσεις από τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας, οι οποίες αναμένονται μέχρι το τέλος Ιουνίου. Η υπηρεσία σχεδιάζει να προτείνει 10 με 15 δρόμους στην Ε’ κοινότητα για πιλοτική εφαρμογή της κάρτας κατοίκου. Αυτή η πιλοτική φάση θα επιτρέψει την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του μέτρου, και εφόσον υπάρξει συμφωνία μεταξύ της κοινότητας και της Δημοτικής Αστυνομίας, η πρόταση θα υποβληθεί στο δημοτικό συμβούλιο για έγκριση.
Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η κατοχή της κάρτας δεν περιορίζει τους χρήστες να παρκάρουν μόνο σε κοντινές οδούς. Αντίθετα, όσοι την κατέχουν θα έχουν το δικαίωμα να παρκάρουν σε όλες τις οδούς που εφαρμόζεται το μέτρο, βάσει της μόνιμης κατοικίας τους.
Η Αναγκαιότητα του Μέτρου
Στο παρελθόν, υπήρξαν απόπειρες εφαρμογής του μέτρου, όμως αυτές δεν προχώρησαν λόγω διαφόρων παραγόντων. Υπάρχουν 216 θέσεις για επισκέπτες στη Βασιλίσσης Όλγας και 2.853 θέσεις προοριζόμενες για κατοίκους στα κάθετα στενά. Οι θέσεις αυτές είχαν αρχικά επισημανθεί το 2017, αλλά λόγω ελλείψεων σε προσωπικό, η εφαρμογή του μέτρου καθυστέρησε. Η πίεση των πολιτών για την ομαλή εφαρμογή του μέτρου είναι μεγάλη, όπως επισήμανε ο πρόεδρος της Ε’ δημοτικής κοινότητας, Μανώλης Σύλλης, ο οποίος ενημέρωσε ότι οι κάτοικοι απαιτούν επιτακτικά την εφαρμογή της κάρτας σε όλη την κοινότητα.
Η συνεργασία μεταξύ της δημοτικής αρχής και των κατοίκων είναι κρίσιμη για την ευόδωση της προσπάθειας, που αποβλέπει στη βελτίωση της στάθμευσης και της ποιότητας ζωής στην Ε’ κοινότητα Θεσσαλονίκης.