Η Αλλαγή στο Τοπίο των Ταξί στη Θεσσαλονίκη
Ρεπορτάζ: Ελευθερία Μαρμαρά και Βάλια Σταυρίδου
Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία ενσωματώνεται ολοένα και περισσότερο στη μετακίνηση, ο τομέας των ταξί στη Θεσσαλονίκη διανύει μία περίοδο συνεχούς εξέλιξης και προσαρμογής. Οι παραδοσιακές υπηρεσίες ραδιοταξί βρίσκονται σε μια διαρκή αντιπαλότητα με διεθνείς ψηφιακές εφαρμογές μεταφοράς, οι οποίες επηρεάζουν το μοντέλο λειτουργίας του τομέα, αναδεικνύοντας προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες.
Το ταξί παραμένει ένα θεμελιώδες μέσο μετακίνησης στην πόλη και είναι επιτακτική η ανάγκη για βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών του. Αυτό απαιτεί μία συντονισμένη προσπάθεια μεταξύ του κράτους και των επαγγελματιών του χώρου, ώστε να διατηρηθεί η θέση τους ως κύριος άξονας δημόσιας μεταφοράς.
Οι πρόεδροι των τριών σημαντικών ραδιοταξί, TAXIWAY, MERCEDES και ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ο πρόεδρος του σωματείου ιδιοκτητών επιβατηγών αυτοκινήτων Θεσσαλονίκης «Ο Ερμής», και εκπρόσωποι της διεθνούς πλατφόρμας FREENOW συζητούν τις πρόσφατες εξελίξεις που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου.
Ο Στόλος των Ταξί στη Θεσσαλονίκη
Η Θεσσαλονίκη διαθέτει περίπου 2.000 ταξί, όπως επισημαίνει ο Κλείμης Λεοντιάδης, πρόεδρος του σωματείου «Ερμής», που δραστηριοποιείται από το 1930. Ο συνολικός αριθμός των ιδιοκτητών ταξί ανέρχεται σε περισσότερους από 2.500.
Μεγάλες εταιρείες ραδιοταξί, όπως η TAXIWAY, διαθέτουν περίπου 850 ενεργά οχήματα, ενώ η Mercedes, με 178 πολυτελή αυτοκίνητα, επενδύει στην υψηλή ποιότητα υπηρεσιών. Ο Θεόδωρος Σταυρίδης, πρόεδρος της TAXIWAY, εξηγεί πως η TAXIWAY δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση δύο μεγάλων ραδιοταξί, του EUROTAXI και του Λευκού Πύργου.
Σημαντική είναι επίσης η ανακοίνωση του Θεόδωρου Σόχαλη, προέδρου του ραδιοταξί «Μακεδονία», που επισημαίνει την πλήρη ανανέωση του στόλου με νέας τεχνολογίας οχήματα (diesel, φυσικό αέριο, υβριδικά) και τη χρήση ηλεκτρονικής διαχείρισης από το 2006.
Αντίθετα από τους παραδοσιακούς ραδιοταξί, οι διεθνείς εφαρμογές όπως η FREENOW και η Uber δεν διαθέτουν δικό τους στόλο, αλλά συνεργάζονται με ελεύθερους επαγγελματίες. Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Δρακόπουλο, Senior Operations Manager της FREENOW στη Θεσσαλονίκη, οι συνεργαζόμενοι οδηγοί έχουν ξεπεράσει τους 12.000 μέχρι τα τέλη του 2024, με σημαντικό ποσοστό στην τοπική αγορά.
Το Επάγγελμα και η Επαγγελματική Ευθύνη
Οι εκπρόσωποι των ραδιοταξί τονίζουν τη σημασία της επαγγελματικής ευθύνης των ιδιοκτητών και οδηγών. Ο κ. Σόχαλης επισημαίνει τη διαφορά ανάμεσα στους «αλεξιπτωτιστές», που έρχονται από τις εφαρμογές και στους παραδοσιακούς οδηγούς που έχουν δέσιμο με το επάγγελμα. Οι περισσότεροι οδηγοί που απασχολούνται είναι άνω των 50 ετών, με ελάχιστα νέα πρόσωπα να εισέρχονται στον κλάδο.
Ενώ η TAXIWAY απαιτεί 40 ευρώ μηνιαία για τη συμμετοχή των οδηγών και προσφέρει αναγκαία υποστήριξη, η FREENOW και η Uber διαθέτουν μεγαλύτερη ευελιξία εισόδου, με απλές διαδικασίες εγγραφής μέσω εφαρμογών. Η αμοιβή στην FREENOW κυμαίνεται από 15,00% της αξίας της διαδρομής.
Η Ψηφιοποίηση του Επαγγέλματος
Η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του κλάδου. Η TAXIWAY έχει προχωρήσει σε σημαντικές καινοτομίες, με την εφαρμογή της να καταγράφει 150.000 ενεργούς χρήστες και να προσφέρει λειτουργίες όπως SOS κουμπί και εκτίμηση διαδρομής. Η MERCEDES προσφέρει την εφαρμογή TAXICLUB με περιορισμένη χρήση, λόγω ανεπαρκούς προώθησης.
Να σημειωθεί ότι η FREENOW έχει 1,8 εκατομμύρια χρήστες στην Ελλάδα και προσφέρει πλειάδα υπηρεσιών προσαρμοσμένων στις ανάγκες των χρηστών. Οι εφαρμογές επιτρέπουν προγραμματισμένες διαδρομές και αξιολόγηση υπηρεσιών σε πραγματικό χρόνο.
Οι Χρεώσεις και η Ανταγωνιστικότητα
Εταιρεία | Μέσω εφαρμογής (App) | Μέσω τηλεφωνικής κλήσης |
---|---|---|
Taxiway | 0€ (δεν υπάρχει χρέωση μέσω εφαρμογής) | 2 € χρέωση κλήσης |
Radio Taxi Mercedes | 1,90€ (app) | 2 € χρέωση κλήσης + 5 € αν κλείσεις ραντεβού |
Radio Taxi Μακεδονία | 1€ (app) | 2 € χρέωση κλήσης |
FREENOW | 1,20 €–5,65 € ανάλογα με την αξία συμφωνίας | — (λειτουργεί αποκλειστικά μέσω app) |
Uber Taxi | Περίπου 1,20 € (προμίσθωση) | — (λειτουργεί αποκλειστικά μέσω app) |
Η Αντίκτυπητης Πολυεθνικών Εταιρειών
Η είσοδος διεθνών εφαρμογών όπως η FREENOW και η Uber έχει δημιουργήσει ένταση στην αγορά ταξί της Θεσσαλονίκης, θέτοντας ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο των πολυεθνικών και τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Οι διοίκηση των TAXIWAY και MERCEDES τονίζουν την απαγόρευση συνεργασίας των οδηγών τους με τέτοιες πλατφόρμες.
Οι πολυεθνικές εταιρείες αντιμετωπίζουν κριτική για την εστίαση τους στο κέρδος εις βάρος των επαγγελματιών οδηγών, ενώ οι ίδιοι υπερασπίζονται τον ρόλο τους, δηλώνοντας ότι συμβάλλουν στην τοπική αγορά μέσω φορολογικών υποχρεώσεων και θέσεων εργασίας.
Μελλοντικές Προοπτικές και Αναγκαίες Αλλαγές
Ο κλάδος των ταξί στη Θεσσαλονίκη προτείνει προσαρμογές για να διατηρήσει τη θέση του ως κύριος παίκτης στις μεταφορές. Απαιτείται η ανανέωση του στόλου και η ένταξη νέων επαγγελματιών, εκσυγχρονίζοντας το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία του κλάδου.
Διάφοροι εκπρόσωποι ζητούν την επιδότηση του κλάδου για να στηρίξουν την αναβάθμιση των υπηρεσιών και του εξοπλισμού. Υπογραμμίζουν τη σημασία της δημιουργίας νέων πιάτσων και της εφαρμογής ελέγχων για την αποφυγή αθέμιτου ανταγωνισμού, στέλνοντας μήνυμα ότι η αστική κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη μπορεί και πρέπει να εξελιχθεί με σεβασμό στις ανάγκες όλων των εμπλεκομένων.