Ο χάρτης όλων των έργων για την ανάπτυξη των δικτύων σε όλη τη χώρα
Ο σχεδιασμός για τα μεγάλα δίκτυα της χώρας, όπως τα οδικά, σιδηροδρομικά, ενεργειακά και τηλεπικοινωνιακά, αποτελούσε το κύριο θέμα της τελευταίας συνεδρίασης (19/5) του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, υπό την προεδρία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη. Στο πλαίσιο αυτής της συνεδρίασης αναδείχθηκαν οι στρατηγικές κατευθύνσεις για την ανάπτυξη και βελτίωση των υποδομών της χώρας.
Το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων επανέρχεται στο θέμα και αποτυπώνει την τρέχουσα κατάσταση όλων των δικτύων ανά την επικράτεια, περιλαμβάνοντας έργα που είναι σε εξέλιξη καθώς και εκείνα που σχεδιάζονται. Σύμφωνα με πληροφορίες από την Αντιπροεδρία της Κυβέρνησης, παρατίθεται ο πλήρης κατάλογος των έργων:
Α. ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Προς το παρόν, βρίσκονται σε υλοποίηση 15 μεγάλα οδικά έργα, τα οποία συνολικά ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ και καλύπτουν κρίσιμους διαπεριφερειακούς άξονες, τουριστικές και αγροτικές περιοχές, καθώς και έργα αποκατάστασης μετά από φυσικές καταστροφές. Ο κοινός στόχος αυτών των έργων είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, η μείωση του χρόνου μετακίνησης και η ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης.
1. Ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος
Το έργο μήκους 75 χιλιομέτρων έχει συνοδευτικό κόστος 300 εκατ. ευρώ. Η παράδοση των πρώτων 65 χιλιομέτρων αναμένεται μέχρι το τέλος Ιουλίου 2025, με τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα μέχρι την είσοδο της πόλης της Πάτρας, να παραδίδονται έως το τέλος του 2025, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
2. Βόρειο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65
Αυτό το τμήμα από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία καλύπτει 71 χιλιόμετρα με προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ. Απομένουν 45,5 χιλιόμετρα του τμήματος Καλαμπάκα – Εγνατία, τα οποία αναμένονται να ολοκληρωθούν το 2ο τρίμηνο του 2026.
3. Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover)
Με μήκος 12 χιλιομέτρων και προϋπολογισμό 463 εκατ. ευρώ, αυτό το έργο αναβαθμίζει την εσωτερική περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης. Περιλαμβάνει την προσθήκη υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου μήκους 8 χιλιομέτρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027.
4. Αποκατάσταση βλαβών οδικών υποδομών από φυσικές καταστροφές
Τον Σεπτέμβριο του 2023, έντονα καιρικά φαινόμενα προκάλεσαν σοβαρές ζημιές στην οδική υποδομή της Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας. Οι συνολικές παρεμβάσεις αποκατάστασης προϋπολογίζονται στα 919,2 εκατ. ευρώ και αναμένονται να ολοκληρωθούν μέχρι το 2029.
5. ΒΟΑΚ: Τμήμα Χανιά – Ηράκλειο
Η κατασκευή του οδικού άξονα Χανιά – Χερσόνησος Ηρακλείου, μήκους 157 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ, έχει ως προγραμματισμένη ημερομηνία ολοκλήρωσης το 2030.
6. ΒΟΑΚ: Τμήμα Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος
Το έργο αυτό αφορά την διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος με προϋπολογισμό 186 εκατ. ευρώ. Ημερομηνία ολοκλήρωσης εκτιμάται εντός του 2027.
7. ΒΟΑΚ: Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη
Η χρηματοδότηση και η κατασκευή του συγκεκριμένου τμήματος ανέρχονται σε 330 εκατ. ευρώ και προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί εντός του 2027.
8. Επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα- Κακαβιά
Με προϋπολογισμό 210 εκατ. ευρώ, το έργο αυτό είναι σε φάση σύνταξης και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2029.
9. Οδικός άξονας Μπράλος – ‘Αμφισσα
Το έργο, με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ και μήκος 30 χιλιομέτρων, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2028.
10. Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών
Αυτή η παρέμβαση αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2028 με προϋπολογισμό 210 εκατ. ευρώ.
11. Οδικός άξονας Kαλαμάτα – Ρυζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη
Με προϋπολογισμό 252 εκατ. ευρώ, αφορά την αναβάθμιση του τμήματος μήκους 49 χιλιομέτρων και εκτιμώμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης το 2028.
12. Οδικός άξονας Βόνιτσα – Λευκάδα
Η βελτίωση της σύνδεσης Λευκάδας με τον οδικό άξονα ‘Ακτιο – Δυτικός ‘Αξονας περιλαμβάνει δύο νέα οδικά τμήματα συνολικού κόστους 49 εκατ. ευρώ.
13. Παράκαμψη Γιάλοβας
Το έργο αυτό αφορά τη βελτίωση του υφιστάμενου τμήματος και την κατασκευή νέου τμήματος και έχει προϋπολογισμό 40,5 εκατ. ευρώ.
14. Κάθετος άξονας Εγνατίας Οδού: Τμήμα Δράμα-Καβάλα
Το έργο μήκους 8,26 χιλιομέτρων έχει προϋπολογισμό 60,8 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2027.
15. Ανατολική Περιφερειακή Οδός Αλεξανδρούπολης
Με προϋπολογισμό 36 εκατ. ευρώ, το έργο περιλαμβάνει μήκος 4 χιλιομέτρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2026.
Β. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Μεταξύ των 8 συνολικά έργων που στοχεύουν στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου περιλαμβάνονται:
1. Τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο
Το έργο, προϋπολογισμού 129,5 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της νέας διπλής γραμμής μήκους 28,8 χιλιομέτρων.
2. Αναβάθμιση Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, Φάση Α
Αφορά αναβάθμιση υποδομής μήκους 53 χιλιομέτρων και βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης, με προϋπολογισμό 167 εκατ. ευρώ.
3. Νέα σιδηροδρομική σύνδεση Θριάσιου – Σφίγγας
Αυτή η νέα γραμμή μήκους 46 χιλιομέτρων είναι στρατηγικής σημασίας και πρόκειται να ενισχύσει τη χωρητικότητα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
4. Εγκατάσταση Ηλεκτροκίνησης – Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης
Αφορά τη σιδηροδρομική γραμμή Λάρισας – Βόλος, μήκους 61,5 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 42 εκατ. ευρώ.
5. Επαναλειτουργία ηλεκτροκίνησης γραμμής Σ.Σ Αξιού – Σ.Σ Γέφυρας
Η ηλεκτροκίνηση επανέρχεται και θα επιτρέπει τη σύνδεση Θριάσιου με Ειδομένη χωρίς να διέρχονται οι εμπορικές αμαξοστοιχίες από κατοικημένες περιοχές.
6. Αναβάθμιση γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Προϋπολογισμός γύρω στα 720 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης.
7. Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Λιμανιού Θεσσαλονίκης
Η κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής δύο χιλιομέτρων με προϋπολογισμό 53,5 εκατ. ευρώ ολοκληρώνεται το τρίτο τρίμηνο του 2026.
8. Σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη – Τοξότες
Αυτή η νέα μονή γραμμή μήκους 31,7 χιλιομέτρων προϋπολογίζεται στα 193,2 εκατ. ευρώ.
Γ. ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Από το 2019, οι επενδύσεις στα δίκτυα ενέργειας στην Ελλάδα έχουν τετραπλασιαστεί, φτάνοντας το 2024 στα 1,7 δισ. ευρώ. Αυτές οι επενδύσεις επικεντρώνονται κυρίως σε δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, κλείνοντας το κενό που δημιουργήθηκε κατά την οικονομική κρίση.
1. Κύρια Έργα Δικτύων από το 2019
Ολοκληρωμένα ή Σε Προχωρημένη Φάση Υλοποίησης:
– Αγωγός TAP: Ο βασικός διεθνής αγωγός φυσικού αερίου.
– Αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB): Διασυνοριακό έργο για διαφοροποίηση πηγών ενέργειας.
– FSRU Αλεξανδρούπολης: Πλωτός σταθμός αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG.
Νέα Έργα & Υπό Κατασκευή:
– Αγωγός προς Βόρεια Μακεδονία.
– Επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου.
2. Ηλεκτρικές Διασυνδέσεις Νησιών
Ολοκληρωμένα Έργα:
– Κυκλάδες Α, Β, Γ (2018-2020): ~452 εκ. ευρώ
– Σκιάθος (2022): 63 εκ. ευρώ
– Κρήτη – Πελοπόννησος (2021): 372 εκ. ευρώ
– Κρήτη – Αττική (2025): 1,2 δισ. ευρώ
Μελλοντικές Διασυνδέσεις:
– Κυκλάδες Δ (2026): 523 εκ. ευρώ
– Δωδεκάνησα (2028/29): 2,05 δισ. ευρώ
– Βόρειο Αιγαίο (2028/29): 1,25 δισ. ευρώ
Η διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού επιφέρει σημαντικές οικονομίες κλίμακας και προάγει την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
3. Διεθνείς Διασυνδέσεις – Στρατηγικός Σχεδιασμός
Η Ελλάδα υλοποιεί φιλόδοξα σχέδια διεθνών διασυνδέσεων με βασικούς στόχους:
– Ενίσχυση εξαγωγών ενέργειας.
– Διασύνδεση Ανατολικής Μεσογείου με ευρωπαϊκά δίκτυα.
– Μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο για τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Όπως αναφέρουν οι πηγές από την Αντιπροεδρία της Κυβέρνησης, το σχέδιο αυτό ενισχύει τη γεωπολιτική σημασία της χώρας και τη συμμετοχή της στην ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια.
Δ. ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Δίκτυο Χαλκού 2019
Το 2019, η χώρα είχε κάλυψη μόνο με δίκτυο χαλκού, με 0% συνδεσιμότητα με οπτική ίνα. Ξεκίνησε η ανάπτυξη οπτικών ινών, κυρίως σε καμπίνες, χωρίς όμως να υπάρχει σύνδεση οπτικών ινών σε οικίες.
Δίκτυο Οπτικών Ινών 2025
Σήμερα, υπάρχει ένα εκτεταμένο δίκτυο οπτικών ινών, κυρίως κορμού, αλλά μόνο σε μεγάλες αστικές περιοχές γίνονται συνδέσεις FTTH.
Ultra Fast Broadband (UFBB)
Το έργο, συνολικού κόστους 743 εκ. ευρώ, ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2023 και προχωρά με σχετικά αργούς ρυθμούς.
Νέο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο 2026 – 2030
Στόχοι του σχεδίου περιλαμβάνουν:
– Παροχή 1 Gbps παντού.
– Εφαρμογή 5G SA & Slicing.
– Γεωγραφική κάλυψη μέσω εναλλακτικών μεθόδων (FWA, Satellite).
– Δημιουργία δημόσιων WiFi Hotspots.
– Υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών.