Πανελλήνιες 2025: Οι απαντήσεις του ChatGPT στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας
Η ομάδα μας απευθύνθηκε στην Τεχνητή Νοημοσύνη του ChatGPT για να αναζητήσει τις απαντήσεις στα θέματα που εξετάστηκαν σήμερα από τους μαθητές και τις μαθήτριες των Γενικών Λυκείων της χώρας, σχετικά με τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι αντίστοιχες απαντήσεις που παρείχαμε μέσω του εργαλείου αυτού.
Θέμα Α
Α1. Να αποδώσετε συνοπτικά σε μία παράγραφο 70-80 λέξεων τις θέσεις της Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα στο Κείμενο 2 για την ανθρώπινη δημιουργικότητα.
Στο Κείμενο 2, η Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα υπογραμμίζει ότι η δημιουργικότητα είναι μια ικανότητα που αναδύεται από τη βρεφική ηλικία, πολύ πριν από την ανάπτυξη της γλώσσας. Κατά την ανάλυσή της, αναφέρει ότι η δημιουργική σκέψη βασίζεται στη δυνατότητα του νου να συνδυάζει γνωστές έννοιες και παροτρύνει για μελέτη των παραγόντων που την επηρεάζουν αρνητικά, όπως η φτώχεια και η απουσία υποστήριξης. Τονίζει ότι η δημιουργικότητα δεν είναι αποκλειστικότητα των ενηλίκων ή των ταλαντούχων, αλλά μια αρχέγονη ικανότητα που πρέπει να αναγνωρίζεται και να ενδυναμώνεται.
Θέμα Β
Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε τις παρακάτω προτάσεις, με βάση το Κείμενο 1, σημειώνοντας δίπλα σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος.
α. Ένα από τα χαρακτηριστικά της δημιουργικότητας είναι ότι αποφέρει αποτελέσματα. Σωστό
β. Ένας από τους στόχους της εκπαίδευσης σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η καλλιέργεια της δημιουργικότητας. Σωστό
γ. Η σύνδεση της δημιουργικότητας με τις τέχνες στην εκπαίδευση δεν έχει ερευνηθεί. Λάθος
δ. Η επαφή του παιδιού με τις τέχνες δυσχεραίνει την προσπάθειά του να επιλύσει προβλήματα. Λάθος
ε. Το παιδί, μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι, ανακαλύπτει τον εαυτό του. Σωστό
Β2. Το Κείμενο 1 αποτελεί δείγμα επιστημονικού λόγου. Να εντοπίσετε δύο γλωσσικές επιλογές που το επιβεβαιώνουν και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επιστημονικού λόγου βρίσκουμε στην φράση: «Η δημιουργικότητα νοείται ως μια διαδικασία, η οποία οδηγεί σε κάποια μορφή δημιουργικής παραγωγής και χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και αποτελεσματικότητα.» Η χρήση όρων όπως «διαδικασία», «δημιουργική παραγωγή» και «πρωτοτυπία» υποδηλώνει μια ακριβή και αντικειμενική περιγραφή, που είναι χαρακτηριστική του επιστημονικού ύφους. Επίσης, η φράση «Η δυναμική σχέση της εκπαίδευσης μέσω των τεχνών με τη δημιουργικότητα έχει επιβεβαιωθεί ερευνητικά», όπου περιλαμβάνεται η αναφορά σε ερευνητικά δεδομένα, ενισχύει την τεκμηρίωση των ισχυρισμών, ζητώντας αντικειμενικότητα και εγκυρότητα.
Β3. α. Ποιο είναι το επικοινωνιακό αποτέλεσμα του τίτλου του Κειμένου 2 και πώς επιτυγχάνεται; β. Να μεταφέρετε την περίοδο λόγου του Κειμένου 2 στην αντίθετη σύνταξη και να επισημάνετε δύο αλλαγές στο ύφος.
Ο τίτλος «Η δημιουργικότητα αρχίζει από την κούνια» είναι ιδιαιτέρως ελκυστικός, καθώς ανατρέπει κοινές αντιλήψεις για την ηλικία ανάπτυξης της δημιουργικής ικανότητας, υποδηλώνοντας ότι αυτή υπάρχει από πολύ νωρίς. Επιτευχθείς μέσω της μεταφορικής χρήσης της λέξης «κούνια», ο τίτλος καθιστά το θέμα προσιτό και ελκυστικό για τον αναγνώστη.
Αντίθετη σύνταξη:
«Οι συνθήκες που επιδρούν αρνητικά στην ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους πρέπει να μελετηθούν από εμάς.»
Αλλαγές στο ύφος:
1. Η μετατροπή της πρότασης από ενεργητική σε παθητική φωνή προσφέρει μια πιο αδρή και λιγότερο άμεση εικόνα της πρότασης.
2. Η απλοποίηση της δομής μεταβάλλει την επιστημονική αυστηρότητα, καθιστώντας την πρόταση πιο καθημερινή.
Θέμα Γ
Γ1. Γιατί εμφανίζεται προβληματισμένος ο ήρωας του Κειμένου 3 και πώς εκδηλώνει τον προβληματισμό του; Να απαντήσετε αξιοποιώντας τρεις διαφορετικούς κειμενικούς δείκτες. Επίσης, πώς θα αντιδρούσατε σε ανάλογη περίπτωση;
Ο ήρωας του Κειμένου 3 εμφανίζεται προβληματισμένος, καθώς παρατηρεί γύρω του παθητικότητα και απογοήτευση, τόσο στους συναδέλφους του όσο και στους φοιτητές του. Ο έντονος συναισθηματισμός αποτυπώνεται στη φράση «ζαρώνει η καρδιά μου», που εκφράζει θλίψη και αίσθημα αδυναμίας. Επιπλέον, η μεταφορά «όλες οι μπαγιάτικες φάτσες» δείχνει την συναισθηματική του κούραση και την πίεση που νιώθει από το περιβάλλον του. Τέλος, η εσωτερική του συζήτηση σχετικά με τη δυνατότητα αλλαγής επαγγέλματος φανερώνει την αγωνία και την αβεβαιότητά του. Σε μια παρόμοια κατάσταση, θα αναζητούσα νέες ευκαιρίες και θα φρόντιζα την ψυχική μου υγεία, συμμετέχοντας σε δημιουργικές δραστηριότητες και στηρίζοντας τον εαυτό μου μέσω της υποστήριξης από άλλους.
Θέμα Δ
Δ1. Τα Κείμενα 1 και 2 αναφέρονται στη δημιουργικότητα και τη σημασία της. Αξιοποιώντας δημιουργικά το περιεχόμενό τους, γράψτε ένα άρθρο 350-400 λέξεων για το προσωπικό σας ιστολόγιο.
Στη σύγχρονη εκπαίδευση, η δημιουργικότητα αποτελεί θεμελιώδη στοιχείο που πρέπει να καλλιεργείται στα παιδιά. Δεν είναι απλώς η ικανότητα παραγωγής πρωτότυπων ιδεών, αλλά περιλαμβάνει και τη φαντασία, την επίλυση προβλημάτων και την καινοτομία. Όπως αναφέρεται στο Κείμενο 1, η δημιουργικότητα έχει πρωτοτυπία και ικανότητα παραγωγής αποτελεσμάτων, άρα είναι απαραίτητο το σχολείο να την ενσωματώσει στους θεμελιώδεις στόχους της εκπαίδευσής του. Η ανάπτυξή της συμβάλλει όχι μόνο στην ακαδημαϊκή εξέλιξη αλλά και στην προσωπική ανάπτυξη των μαθητών.
Επιπλέον, σύμφωνα με το Κείμενο 2, η δημιουργικότητα ξεκινά από τη βρεφική ηλικία και επηρεάζει την ανάπτυξη της γλώσσας και των γνωστικών δεξιοτήτων. Επομένως, η σχολική εκπαίδευση πρέπει να αναγνωρίζει και να ενισχύει αυτή τη φυσική τάση των παιδιών για δημιουργική σκέψη, προκειμένου να διασφαλίσει την ολόπλευρη ανάπτυξή τους και να προετοιμάσει τις επόμενες εξελίξεις τους στην κοινωνία και τον επαγγελματικό χώρο.
Στη δική μου ζωή, η δημιουργικότητα διαδραματίζει ουσιώδη ρόλο. Εκφράζω τη δημιουργικότητά μου μέσα από τις τέχνες, όπως η ζωγραφική και το γράψιμο, που μου επιτρέπουν να πειραματίζομαι με ιδέες και συναισθήματα. Αποτελούν μέσο τόσο για την αυτοέκφρασή μου όσο και για την ανάπτυξη της ικανότητάς μου να σκέφτομαι καινοτόμα. Επίσης, συμμετέχω σε καλλιτεχνικές ομάδες, όπου η συνεργασία με άλλους ενισχύει τη δημιουργική σκέψη και διεγείρει την έμπνευσή μου.
Συνολικά, η δημιουργικότητα είναι ζωτικής σημασίας για την εκπαίδευση και την προσωπική μας ανάπτυξη. Το σχολείο πρέπει να τη στηρίξει ενεργά, προκειμένου να προετοιμάσει ενεργούς και ευφάνταστους πολίτες, ενώ ο καθένας μας μπορεί να βρει τον δικό του μοναδικό τρόπο έκφρασης στην καθημερινότητά του. Με αυτό τον τρόπο, η δημιουργικότητα γίνεται ένα εργαλείο ζωής που οδηγεί σε εξέλιξη και πρόοδο.