Η Ποιότητα του Αέρα στη Θεσσαλονίκη
Η ολοκλήρωση του μετρό και ο εκσυγχρονισμός των μέσων μαζικής μεταφοράς έχουν επιφέρει σημαντική μείωση των υψηλών συγκεντρώσεων ρύπων στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τις πρόσφατες μετρήσεις, υπάρχει μια γενικευμένη καθοδική τάση στις τιμές ρύπων κατά τον Φεβρουάριο του 2025, σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες των προηγούμενων τριών ετών.
Συγκεκριμένα, τα αιωρούμενα σωματίδια PM10 προέρχονται κυρίως από την καύση στερεών καυσίμων για οικιακή θέρμανση. Επιπλέον, οι βιομηχανικές δραστηριότητες, η γεωργία και οι οδικές μεταφορές αποτελούν σημαντικές πηγές ρύπανσης. Το διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2), η κύρια πηγή ρύπανσης σε αστικές περιοχές, προέρχεται κυρίως από τις οδικές μετακινήσεις, ενώ οι καύσεις στην βιομηχανία και ο ενεργειακός εφοδιασμός επίσης συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας, παρουσίασε τα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών των βασικών αέριων ρύπων (αιωρούμενα σωματίδια PM10 και διοξείδιο του αζώτου NO2) κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Μητροπολιτικής Επιτροπής. Η αναφορά αυτή καλύπτει εποχή από τον Δεκέμβριο του 2022 έως τον Φεβρουάριο του 2025.
Ο Γιουτίκας υπογραμμίζει τη σημασία της ολοκλήρωσης των έργων του μετρό και του εκσυγχρονισμού των μέσων μαζικής μεταφοράς, τονίζοντας ότι αυτές οι παρεμβάσεις έχουν συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας στην πόλη. Αποδεικνύεται ότι η μείωση των ρύπων συντελείται, αν και οι παράγοντες που προκαλούν ρύπανση, όπως η κυκλοφορία και οι καύσεις για θέρμανση, εξακολουθούν να υπάρχουν.
Ανάλυση Σταθμών Μέτρησης
Ο Γιουτίκας δήλωσε ότι η παρακολούθηση της εξέλιξης των ρύπων θα συνεχιστεί μέσω ενός αναβαθμισμένου δικτύου σταθμών μέτρησης που αποτελείται πλέον από 9 κεντρικούς σταθμούς σε κομβικά σημεία της πόλης. Οι μετρήσεις αυτές θα επιτρέψουν στην τοπική διοίκηση να ενημερώνει με ακρίβεια το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη κατάσταση της ατμόσφαιρας και να προτείνει μέτρα βελτίωσης.
Σημαντικοί Σταθμοί Μέτρησης:
Στον Σταθμό Αγίας Σοφίας, οι μέσες ωριαίες τιμές διοξειδίου του αζώτου καταγράφονται με μια ικανοποιητική διαφάνεια, επισημαίνοντας τις συγκεντρώσεις που υπερβαίνουν τα 40 μg/m3 τους χειμερινούς μήνες. Ακόμη, ενόψει των μέτρων που ελήφθησαν, οι συγκεντρώσεις φαίνεται να μειώνονται σημαντικά από το Δεκέμβριο του 2024, όταν άρχισε η λειτουργία του μετρό.
Ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος του 2025 έδειξαν ήπια αύξηση των ρύπων, κυρίως λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών και των περιορισμένων κινήσεων, που εν τέλει επέφεραν μια ευεργετική αλλαγή στην ποιότητα του αέρα.
Επίδραση Κατασκευών και Κυκλοφορίας
Ο Γιουτίκας εξέφρασε ανησυχία σχετικά με την κυκλοφοριακή συμφόρηση που προκαλείται από την κατασκευή του έργου flyover, καθώς οι περιορισμένες λωρίδες κυκλοφορίας συμβάλλουν στην αύξηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου. Ωστόσο, η μείωση των επιβατικών αυτοκινήτων και η σημερινή χρήση ηλεκτρικών λεωφορείων αναμένεται να βελτιώσει περαιτέρω την κατάσταση.
Συμπεράσματα και Μελλοντικές Ενέργειες:
Η εκτίμηση των δεδομένων του 2025 δείχνει ότι, αν και οι συγκεντρώσεις των ρύπων μειώνονται, είναι σημείο κλειδί η συνεχής και ενδελεχής παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα. Ο αντιπεριφερειάρχης υποσχέθηκε να διατηρήσει τη διαφάνεια στα αποτελέσματα και να συνεχίσει την ενημέρωση του κοινού για τις εξελίξεις στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης.