Ψηφιακό Πελατολόγιο: Υποχρεωτική Τήρηση για Επαγγελματίες του Κλάδου Αυτοκινήτων
Ένα νέο ψηφιακό πελατολόγιο θα τεθεί σε εφαρμογή για δεκάδες κατηγορίες επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των αυτοκινήτων, με υποχρεωτική τήρηση από την 1η Ιουλίου. Παρά τις αντιδράσεις που εκφράζουν οι φορείς της αγοράς, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προχωρά στην υλοποίηση αυτού του μέτρου με σκοπό τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης.
Ποιοι Αφορά το Ψηφιακό Πελατολόγιο
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το ψηφιακό πελατολόγιο που βρίσκεται ήδη σε πιλοτική εφαρμογή, θα πρέπει από την 1η Ιουλίου να τηρούν:
- τα συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων
- τα φανοποιεία
- οι επιχειρήσεις τοποθέτησης συναγερμών, ηχοσυστημάτων και άλλων οργάνων σε οχήματα
- οι χώροι στάθμευσης
- τα πλυντήρια αυτοκινήτων
- οι επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, καθώς και επιβατικών και γεωργικών οχημάτων.
Η διαδικασία λειτουργίας του ψηφιακού πελατολογίου είναι απλή: ο επαγγελματίας θα σκανάρει την πινακίδα του αυτοκινήτου μέσω της κινητής του συσκευής και θα αποθηκεύει τις πληροφορίες στην εφαρμογή. Κατά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, θα σκανάρει την απόδειξη ή το τιμολόγιο, επιβεβαιώνοντας την ώρα εξόδου του οχήματος. Με αυτόν τον τρόπο, οι αρχές θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τον αριθμό των πελατών και των οχημάτων που εξυπηρετούνται.
Σημαντικό είναι ότι θα επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ για κάθε παράβαση, είτε πρόκειται για καθυστερημένη υποβολή πληροφοριακής δήλωσης είτε για ελλιπή ή μη εγγραφή στην υποβολή της.
Ποιες Επιχειρήσεις Εξαιρούνται
Αξιοσημείωτο είναι πως το μέτρο εξαιρεί:
- τις επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)
- τις επιχειρήσεις που λειτουργούν με αυτόματα συστήματα, εφόσον οι αποδείξεις εκδίδονται άμεσα.
- εργασίες που σχετίζονται με την κίνηση και παράδοση καινούριων αυτοκινήτων
- εκμισθώσεις θέσεων στάθμευσης σε συγκεκριμένες συνθήκες
- επισκευές ή συντηρήσεις εξαρτημάτων που δεν προέρχονται από το οχήμα.
- χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης για την εξυπηρέτηση πελατών.
- παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το ψηφιακό πελατολόγιο αναμένεται να επεκταθεί το φθινόπωρο και στους τομείς των κοινωνικών εκδηλώσεων και του τουρισμού, όπως γάμοι και ξενοδοχεία.
Αντιδράσεις από την Αγορά
Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) έχουν εκφράσει την ανησυχία τους σχετικά με την εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου. Αναφέρουν ότι οι διαδικασίες είναι περίπλοκες και χρονοβόρες, και ζητούν είτε παράταση είτε απόσυρση του μέτρου. Ο ΣΕΠΕ τονίζει ότι δεν υπήρξε ο απαραίτητος χρόνος προσαρμογής για τις επιχειρήσεις και πως τα δεδομένα του δοκιμαστικού περιβάλλοντος διαφέρουν από τα σημερινά απαιτούμενα.
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είναι διατεθειμένη να εξετάσει τυχόν προβλήματα, αλλά αποκλείει το ενδεχόμενο απόσυρσης του μέτρου, εστιάζοντας στην προμήθεια στοιχείων που αποδεικνύουν παραβατικότητα έως και 65% σε χώρους όπως πλυντήρια και συνεργεία.
Η εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου είναι ήδη διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, με βελτιωμένες εκδόσεις να αναμένονται για κινητά τηλέφωνα, διευκολύνοντας τους επαγγελματίες να σκανάρουν πινακίδες και αποδείξεις. Εφόσον δεν δοθεί παράταση, τα πρόστιμα θα αρχίσουν να επιβάλλονται μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα προσαρμογής της αγοράς, συνοδευόμενα από πρόστιμα 100 ευρώ ανά όχημα που δεν καταγράφηκε, όπως προβλέπει η νομοθεσία.