www.macedoniapress.gr
ΕΛΛΑΔΑΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΝΕΑΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Απεντάχθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης το έργο Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών: Χάνονται 30 εκατ. ευρώ από σημαντική οδική αναβάθμιση

892c6dc90328c1ffab185426759d8e75 no watermark
Κοινοποίηση

Απένταξη του έργου Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών από το Ταμείο Ανάκαμψης

Μία απογοητευτική εξέλιξη φέρνει στο προσκήνιο το έργο της λειτουργικής αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών, καθώς ανακοίνωθηκε η απένταξή του από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το συγκεκριμένο έργο, το οποίο περιλαμβάνει την αναβάθμιση του τμήματος από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12 μέχρι την αερογέφυρα της Θέρμης, έχει προϋπολογισμό 37 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 30 εκατ. ευρώ επρόκειτο να προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και 7 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Όπως προκύπτει από πληροφορίες, η απένταξη οφείλεται στο γεγονός ότι ο απαιτούμενος χρόνος για την έναρξη και ολοκλήρωση του έργου ξεπερνά τα χρονικά όρια απορρόφησης των κονδυλίων του Ταμείου, τα οποία πρέπει να απορροφηθούν έως τον Αύγουστο του 2026. Ειδικότερα, το έργο έχει προγραμματισθεί να ολοκληρωθεί σε είκοσι μήνες.

Νομικά προβλήματα και καθυστερήσεις

Η κύρια αιτία για αυτή την δυσάρεστη εξέλιξη είναι η παγωμένη κατάσταση του έργου για σχεδόν ενάμιση χρόνο στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Οι καθυστερήσεις προκαλούνται από προσφυγές που κατέθεσαν εταιρείες οι οποίες συμμετείχαν στον διαγωνισμό επιλογής αναδόχου, με σκοπό την ακύρωση του αποτελέσματος.

Η δημοπράτηση του έργου πραγματοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2023 και συμμετείχαν τρεις εταιρείες στην προσφορά, με τη ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ να ανακηρύσσεται μειοδότης. Ωστόσο, η ΕΚΤΕΡ ως δεύτερος μειοδότης προσέφυγε στο ΣτΕ κατά της απόφασης, και ακολούθησε και η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ με την ίδια διαδικασία.

Η εκδίκαση της προσφυγής είχε προγραμματιστεί για τον Νοέμβριο του 2023, αλλά καθυστέρησε λόγω αποχής των δικηγόρων, τελικά πραγματοποιήθηκε στις 19 Μαρτίου 2024. Παρά την παρέλευση 13 μηνών, το ΣτΕ δεν έχει εκδώσει ακόμα απόφαση.

Δήλωση του Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών

Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών, Πάρις Μπίλλιας, επιβεβαίωσε την απένταξη, υπογραμμίζοντας ότι είναι «μία πολύ απογοητευτική εξέλιξη» και πρόσθεσε ότι «η κυβέρνηση θα πρέπει να συνεργαστεί με τη Δικαιοσύνη για την τάχιστη εκδίκαση υποθέσεων σχετικών με σημαντικά έργα που σχετίζονται με ευρωπαϊκούς πόρους». Ο κ. Μπίλλιας ανέφερε επίσης ότι έχει γίνει προετοιμασία ώστε το έργο να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, δεδομένης της σπουδαιότητάς του για τις καθημερινές μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών.

Επιπλέον, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι έτοιμη να προτείνει νέα ώριμα έργα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιτυχής αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων.

Προγραμματισμένες αλλαγές και βελτιώσεις στο έργο

Η αναβάθμιση του αυτοκινητόδρομου περιλαμβάνει μετατροπή του τμήματος από τον Κ12 έως τον Α/Κ Θέρμης σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας και της κυκλοφορίας. Σήμερα, στο συγκεκριμένο τμήμα υπάρχουν περίπου δέκα πέντε παράτυπες είσοδοι και έξοδοι, οι οποίες θα κλείσουν, εξασφαλίζοντας ότι η πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται μόνο από τέσσερα σημεία.

Οι σημαντικότερες αναγκαίες αλλαγές περιλαμβάνουν την ανακατασκευή και αναβάθμιση του ανισόπεδου κόμβου Φοίνικα, τη μετάθεση της λωρίδας εξόδου προς το εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos και την κατασκευή ενός νέου ανισόπεδου κόμβου για τα εκπαιδευτήρια στην περιοχή της Θέρμης, που θα είναι σε θέση να απορροφήσει την κυκλοφορία των λεωφορείων και άλλων οχημάτων.

Στο πλαίσιο του έργου, η αναβάθμιση του υπάρχοντος ανισόπεδου κόμβου Θέρμης θα μειώσει τις καθυστερήσεις και θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια, με την κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών που προκαλούν καθυστερήσεις στον κυκλοφοριακό ρους.